Tips og tricks til afspænding efter sport

23-09-2021 09:29 |  BordtennisPortalen |  CMS Admin
Det er sjovt at spille bordtennis, og i kampens hede kan man få pulsen godt op. Der bliver slået til bolden og løbet rundt om bordet, og man kan ende ud med ømme og trætte muskler. Derfor får du her et par gode tips og tricks til at spænde af efter sport. God læsning!

Motion er sundt, og det gælder også for bordtennis. Det er imidlertid sundest, hvis man får spændt godt af efterfølgende. Ellers kan man nemlig ende med at blive både øm og stiv i musklerne. Heldigvis behøver det hverken være hårdt, svært eller tidskrævende at spænde af.

Urtemedicin kan virke afslappende
Mange danskere bruger cannabisolie som en del af deres daglige rutine. Cannabisolie virker afslappende på både muskler og hjerne, og det kan også bidrage til en bedre nattesøvn, appetit og hukommelse. Det er en naturlig “medicin”, og derfor føler mange sig komfortable med at implementere den i hverdagen.

Før i tiden blev olien anset som alternativ, og måske endda tabubelagt, men i dag er den meget almindelig. Den kan fås med alt fra olivenolie til jordbær, appelsin og hampefrø, og andelen af det psykoaktive THC kan ligge på alt fra 0 til 0,2% - hvilket vil sige, at du ikke bliver høj af olien.

Yoga modvirker muskelstivhed
Et andet middel, når det kommer til afspænding af musklerne, er yoga. Yoga kan være en rigtig god modpol til sportsgrene – fx bordtennis – hvor man løber. Løb får nemlig musklerne til at trække sig sammen, hvorimod yoga hjælper til at strække dem ud. Derfor er yoga en god træningsform, når der skal spændes af efter træningen. 

Ligesom med cannabisolien er yogaen ikke længere alternativ. Tværtimod er den benyttet af rigtig mange danskere, og yogamåtten har fundet vej til et utal af danske hjem. Der findes ligeledes et utal af yogaformer, så man kan vælge det, der passer bedst til éns unikke behov. Du kan således finde yoga, der er meget meditativt, yoga, der i særdeleshed fokuserer på vejrtrækningen, eller yoga, der lægger stor vægt på at udføre stillingerne korrekt.

Rul spændingerne væk
En foam roller – eller en skumrulle, som det hedder på dansk – er også et godt bud på et afspændende redskab. Her kan spændingerne rulles væk ved hjælp af det faste skum, som både kan fås glat eller rillet. Man kan også give sig selv en tiltrængt massage med skumrullen, og sådan én kan jo nyde godt af, uanset om man har dyrket sport eller ej.

En god gammeldags gåtur
Det lyder måske banalt, men en god, gammeldags gåtur kan altså også gøre underværker for diverse spændinger. Modsat løb er det meget lidt belastende for kroppen at gå, og derfor kan man altid gå en tur med god samvittighed. Undgå at have hænderne i lommerne, men lad arme og ben dingle som de vil. Det virker nemlig afspændende på musklerne.



 









Vidste du at...



 
Delete item?