Cookies

Har du større chance for at udvikle gigt pga. bordtennis?

13-07-2020 12:21 |  BordtennisPortalen |  CMS Admin
Gigt er desværre noget, der rammer rigtigt mange mennesker. De mest almindelige former er slidgigt og leddegigt. I denne artikel giver vi en oversigt, hvem får sygdommen, hvordan det udvikles, og hvordan det er relateret til bordtennis.
 
Leddegigt og slidgigt
 
Leddegigt er det, som man kalder en autoimmun sygdom. Kroppen begynder at opfatte ellers raske celler som værende syg og begynder derfor at angribe dem. Det fører til inflammation, altså en form for betændelsestilstand, i leddene. Denne sygdom er som regel kronisk og kan ramme alle – selvom de fleste er over 40, når de oplever det.
 
Slidgigt er også en kronisk ledsygdom, hvor brusken langsomt nedbrydes og kan hos nogle føre til enorme smerter. Det går ud over mobilitet og generel livskvalitet. Vi ved også med slidgigt, at nogle bestemte grupper har tendens til at overbelaste bestemte led, som fx håndleddet hos bordtennisspillere eller anklen hos balletdansere. Men det er kun én af mange faktorer.
 
Vi kan altså fastslå, at selvom der er et forhold, så er der ikke nogen direkte relation mellem bordtennis og forskellige gigtformer. For begge ved vi nu er nogle faktorer i forhold til livsstil kan have en indvirkning, selvom det ikke er afgørende. Det er altid en god idé at holde sig aktiv, ikke at ryge og generelt leve sundt.
 
Behandling af dette
 
Folk, der lider af gigt oplever ofte, at de have både dårlige og gode perioder i forhold til smerterne, men kroniske sygdomme handler ofte mere om effektiv behandling end helbredelse. Det er altid vigtigt, at man kommer i gang med behandling så tidligt som muligt i forløbet for at stoppe sygdommens fremskridt hurtigst muligt.
 
Her er nogle af de foreslåede metoder:
 
·  Smertestillende medicin: Som en af de mest normale metoder kan man afhjælpe noget af smerten via medicin. Nogle af dem kan naturligvis fås i håndkøb, som bl.a. Paracetemol. Men hvis du har brug for stærkere medikamenter eller alternative metoder, så sørg altid for vejledning fra lægen eller behandleren, som har været med til at stille diagnosen.
 
·  Mindfulness: Kroniske smerter kan også have mange psykiske men, så man opfordres også til at bruge teknikker som mindfulness til at spænde mindre, men også som mental træning. Det anbefales i samspil med andre metoder som massage og træning.
 
·  Fysioterapi: Fysioterapi eller andre former for professionel massage kan være med til at opbløde ellers anspændte muskler, og det virker utroligt smertelindrende på mange patienter. Det er altid vigtigt, at du henvender dig til en trænet professionel, der ved, hvad de gør. Forkerte bevægelser kan nemlig være med til at nedbryde i stedet for at opbygge.
 
·  CBD-produkter: I nyere tid er der mere fokus på smertebehandling med CBD-produkter, så du kan finde det, der passer bedst til dine behov og smerteniveau. Også her skal du huske at henvende dig til en pålidelig producent samt finde den bedste måde at opbevare dem på! Vær altid opmærksom på, at holde produkterne under kolde temperaturer, på et mørkt sted og så lufttæt som muligt for at maksimere holdbarhed.
 
·  Træning: Sport og motion er godt for os alle. Hvis du lider af gigt, kan der være bestemte træningsforløb, som kan være med til at give dig bedre styrke og mere smertelindring. Det er vigtigt, at du søger professionelt råd her, så du ikke forværre situationen.
 
 
Vær altid på den sikre side
 
Da det handler om dit helbred, skal du sørge for at være på den sikre side.

Inden du begynder nogen som helst form for behandling, er det altid vigtigt, at du snakker med din egen læge, som allerede kender dig og dit sygeforløb. De kan guide dig i, hvilken metoder passer til dig og din situation.



 









Vidste du at...



 
Delete item?